Khamis, 30 April 2009

KISAH KAMI DI LADANG UNTA (2008)


Assalamualaikum dan salam ternak semua...alhamdulillah,bertemu lagi kita di ruangan ini. Insyaallah,kali ni kami nak berkongsi sedikit sebanyak dengan sahabat2 tentang pengalaman kami sesama memborong unta untuk Aidil Adha 2008 yang lalu.Mesti ada yang tertanya-tanya kenapa ruangan ini di post lambat..

Sebenarnya gambar-gambar yang saya baru paparkan ini saya baru ambil dari sahabat saya ust Aziz dari Terengganu dan sahabat-sahabat beliau yang terlibat.saya mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada beliau dan rakan-rakan.Sebab waktu tu ust aziz and the gang je yang rajin merakam dan mengambil foto.buat kenang-kenangan.Mujur la sahabat-sahabat saya ni ade ambik gambar.kalau tak,tak dapatlah saya nak memperjelaskan keadaan ladang unta di Mesir kepada saudara-saudara di Malaysia.

Ok,tanpa membuang masa lagi.jom kite ikuti al-kisah kami di ladang unta...

Photobucket


Photobucket


keadaan dalam van


Al-kisahnya bermula dengan perjalanan kami menuju ke ladang unta.rombongan kami di sertai oleh pelajar2 dari negeri Selangor,Terengganu,Pahang,Kelantan dan Muhafazah.kami bergerak dengan menaiki tiga buah van sewa (kalau tak silap) menuju ke ladang unta ni..


ni adalah pemandangan kami semasa kami dalam perjalanan...

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Inilah sawah dan ladang sayur orang mesir.... sekali tengok sebijik macam kat Malaysia,tapi yang agak lain sikit tu kat ladang tu ade pokok kurma.tu je yang beza sikit dengan Malaysia...

selepas dua jam lebih kami kat dalam van..dah naik kebas semua.sampailah kami di ladang unta yang kami tuju..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

unta ni kakinye bukan cacat atau tabiat die.tapi sebab kakinye kena ikat.tujuannya supaya unta tu tak lari dan bercampur dengan unta orang lain.

Photobucket


tengok,banyakkan unta-untanya.Kami di maklumkan ada lebih kurang 10,000 ekor lebih unta kat ladang ni.bile sampai je kat ladang ni agak terkesima semua nengok unta-unta tu banyak betul....Kalau sebelum ni cume tengok kat tv je. Tapi kali ni nah,live...

waktu ni la kami memilih unta-unta yang akan kami beli dan di buat korban bagi penama yang kami terima,lebih kurang 35 orang semuanya. yang lain-lain tu diorang minta kambing...

fuh...letih juga la nak buat pemilihan ni.mane taknye.mule-mule kene pilih dulu,tengok cukup sifat ke tak,pastu kene pastikan umurnye, pastu tengok gemuk ke tidak,pastu tengok kalau ade luke,berulat ke tak macam-macam lagi..Alhamdulillah,hasil dari didikan ayah semasa menternak di Malaysia banyak sangat membantu..Betul la kata orang kat saya,kalau harta itu yang di warisikan kat anak,mungkin bertambah dan mungkin berkurang.tapi kalau yang di wariskan itu ilmu.insyaallah,walau pun harta yang di tinggalkan itu sehelai sepinggang boleh jadi ber gunung-ganang..(terima kasih Abah...)

Photobucket


Photobucket


Photobucket

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat,ni lah makanan unta(rumput kering)
Photobucket


unta naik lori 1

Alhamdulillah, Bile dah selesai je proses pemilihan.sampailah masa untuk di naikkan unta2 ni ke dalam lori..Time ni tengok arab tu buat keje.....kami yang tengok ni pun letih ape lagi yang mengerjekan unta tu naik logi..

Photobucket

kalau saudara tengok arab2 ni susun unta macam susun batu bata.Selagi ada ruang kat lori, selagi tu la die sumbat.waktu ni kami sewa dua buah lori.satu lori bawak 8 ekor lagi satu lori pulak bawak 9 ekor.jumlahnye semua 17ekor.sekali tengok macam sadin pun ade.

selepas selesai je unta2 tu naik ke lori,saya dengan ust Aziz pun bawa la unta2 tu balik...

kalau sahabat-sahabat nak tahu waktu dah sampai kat kompleks asrama kami, telah berlaku satu tragedi yang menghuruharakan kami.ade ke patut driver arab tu main lepaskan je unta2 tu dengan tak bertali,pastu main pergi je camtu.waktu tu memang jadi cowboy la budak2nye... tapi alhamdulillah, semuanya ok..waktu tu memang bengang betul kitorang.tapi bila dah setel semua masing-masing tersenyum.yela bile teringatkan gelagat masing-masing menambat unta..he,he,he.. sabo je la nak buat camne.dah perangai drivernye macam tu.dapat duit terus cabut..kami harap tahun ni jangan la sampai jadi macam tu lagi..nauzubillahi min zalik...

jadi,macam tu la lebih kurang ceritenye.. KISAH KAMI DI LADANG UNTA (2008)

SEKIAN...WASSALAM....

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

El-Azhari Farm Group Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template