Jumaat, 10 April 2009

AIDUL ADHA 2008-in memories...




Photobucket

Assalamualaikum.. selamat bertemu kembali… insyaallah kali ini kami paparkan kepada para pembaca tentang suasana sambutan aidul adha pelajar malaysia di bumi anbiya’ tahun 2008.Serta kisah kami mengendalikan tempahan yang telah kami terima.
Sebenarnya dua minggu sebelum raya kami dah start beli lembu, unta dan kambing-kambing yang ditempah. Kami kumpulkan kambing-kambing tu kat kandang yang simple je sebab kami xde tanah untuk di buat kandang. Tapi security nye 24 jam. Alhamdulillah setakat ni xde binatang yang pernah hilang....

Photobucket


Ni lah pusat pengumpulan kami. Kat dalam ni ade lebih kurang 24 ekor… pada raya tahun 2008 ni kami mendapat tempahan kambing sebanyak 40 ekor… dan unta 5 ekor…. Pada tahun 2009 ni kami harap tempahan bakal kami terima akan bertambah lagi…Ameennn ya rabb!!!... order tau!

Photobucket

Photobucket

Ni la unta-unta kami yang tengah-tengah tu Panglima Kandang…He,He,He. Amacam best x ? sebenarnye tempahan lembu pun ade juga. Tapi harga lembu kat sini agak mahal. Jadi saya cadangkan kalau nak korban lembu baik buat kat Malaysia je. Lagi satu kat Malaysia macam-macam baka ade. Kat mesir ni pulak baka-baka lembunye tak banyak. Kebanyakkan lembu kat mesir ni pun dari baka tenusu macam Freshen dan Jersey.Baka tenusu ni sebenarnya mempunyai daging yang agak berair dan agak pucat warnanya. Cuma kalau nak buat kat sini pun bagus dan kami alu-alukan…insyaallah, pada kami kalau nak uruskan lembu ni xlah susah sangat.sebab di Malaysia kami tiap-tiap tahun mengendalikan lembu untuk ibadah akikah korban dan sebagainya. Alhamdulillah kami Berjaya mencatat rekod melapah seekor lembu dalam 20 minit.hehe…jangan gelak tau sebab yang ni baru starting. Tak boleh nak lawan kumpulan senior kami kat Malaysia…15 minit seekor tuuu....Haaa!!! balik ni kami nak buat rekod baru…5 minit seekor…amacam?...(tunggu kami ada mesin melapah).

Baiklah… sekarang jom kita tengok pulak pasar-pasar ternakan kat sini. Kebanyakan pasar-pasar macam ni kami cume buat survey-survey harga semasa sahaja. Sebab harga kat sini agak ‘kencang-kencang’. So kami banyak beli kambing dari kampung-kampung yang perjalanannya mengambil masa 2-3 jam dari tempat kami. Ini kerana harga binatang di kawasan kampung jauh lebih murah. Cume yang mahal sikit kos pengangkutan jela.

Photobucket


Ni pula lembu-lembu yang banyak terdapat di mesir (baka freshen dan jersey). Biasa je kan. Kat Malaysia pun ade… Mase ni kami kat ladang lembu dan sapi. Untuk makluman pembaca, orang arab ni kuat minum susu sapi segar… Alhamdulillah, kami pun pernah cuba. Cuma nasihat dari kami kepada yang ingin mencuba, kalau tak tahan bau lembu atau kerbau baik jangan cuba. Sebab susunya agak berbau….

Photobucket

Photobucket

Ni pulak pasar kambing yang kami survey. Harga pun cantik.
adayang RM 450,RM 550,RM 600 seekor. Apa lagi, kami pun borong la puas-puas….

Photobucket

Ni la sahabat kami yang selalu tawar-menawar harga dengan arab. Die ni minat betul dengan ternakan dan rajin kaji bab baka. Cite-cite die pun ingin menjadi seorang usahawan El-Azhar yang berjaya di dalam bidang ternakan. sama-sama la kita doakan ye.. amin...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Ni pulak biri-biri mesir yang dipanggil ‘khoruf’ dalam bahasa tempatan. Cuma harganye agak mahal berbanding kambing kampung. Ini kerana kuantiti dagingnya lebih banyak dari kambing kampung. Harganya diantara RM 450 - RM 1000 bagi biri-biri yang cukup umur.

Photobucket
Photobucket

Photobucket

Yang ni pulak ladang unta tempat kami dapatkan bekalan. Alhamdulillah dengan tempahan yang kami terima. Kali ni kami bawak balik 18 ekor sekali gus (campur kepunyaan Terengganu, Kelantan, johor dan Sarawak) . Nak ?...buatlah tempahan untuk musim akan datang. Nanti kami belikan. Semua urusan akan kami uruskan.
Jadi kepada sahabat-sahabat para pembaca sekalian. Jangan la berlengah lagi tempahlah secepat yang mungkin. Insyaallah tempahan akan kami buka pada 01 november 2009… syukran. Wasalam…

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

El-Azhari Farm Group Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template